piątek, 19 kwietnia 2013

Irish soda bread - chlebek idealny do zupy



chleb na sodzie odkryłam dopiero w Irlandii, zdaje się...
nie przepadałam za nim na początku, zbyt bardzo przeszkadzał mi posmak sody, ale ostatecznie po kilku latach przekonałam się do niego i najlepiej smakuje mi jako dodatek do zup kremów, a także lekko tostowany z masełkiem i dżemem truskawkowym, pychota!

jego atutem jest to, że robi się go niezwykle szybko, zarabiamy ciasto i od razu można piec,
ważne jest by foremkę do wypieku porządnie oprószyć mąką, a chleb na wierzchu naciąć bardzo głęboko w kształt krzyża, dzięki temu nie wyciągnie go podczas pieczenia w górę i nie pęknie szerokim uśmiechem, a rozłoży się w ładny kształt i upiecze w środku




składniki:

250 g białej mąki pszennej
250 g razowej mąki orkiszowej
100 g płatków owsianych
1 łyżeczka sody
1 łyżeczka soli
25 g masła
500 ml maślanki
szczypta kurkumy


piekarnik nagrzewamy do 190 stopni C
do dużej miski przesiewamy mąki, dodajemy kolejno - szczyptę kurkumy, masło - dokładnie rozcieramy z mąką palcami, płatki owsiane, łyżeczkę soli, sodę, maślankę i wyrabiamy w jednolite ciasto, które powinno być dość wilgotne, kształtujemy w jednolitą, zwartą kulę,  
foremkę wysypujemy solidnie mąką i płatkami owsianymi, przekładamy ciasto delikatnie, smarujemy wierzch maślanką, posypujemy mąką lub płatkami owsianymi, nacinamy bardzo głęboko w kształt krzyża

pieczemy ok. 35 - 45 min























Brak komentarzy:

Prześlij komentarz